Eğitim Nedir? Eğitmen Kimdir? Öğrenme Nedir ?






• Oluşturmacı ve öğrencinin kendisinin yürüttüğü aktif bir süreçtir, Pasif bir bilgi tüketme durumu değil

• Aktif bir anlam oluşturma sürecidir, pasif bir alma süreci değil



Eğitimcinin Paradigması



Bilgi vermekten çok öğrenmeyi sağlamaya odaklanma

Bilgi içeriden dışarı çıkar öğrenme ise dışarıdan içeriye doğru bir süreçtir.

Eğiticinin neyi ve nasıl öğrettiğini değil öğrencinin nasıl ve neyi öğrendiğini anlama.

Öğrenme paradigması, tüm düzenlemelerde öğrenmeye öncelik verir.

Eğiticinin işini iyi yapması öğrencinin öğrendiği anlamına gelmez.



Öğretim



• “Eğitim, öğretim” eğiticinin, “öğrenim” ise öğrencinin verimliliğini gösterir.

İyi bir eğitimci, bilginin öğrenciye transferi yerine, bilgiyi öğrencinin keşfedeceği ve oluşturacağı bir eğitim ortamı oluşturur.

• “Öğretmek diye bir şey yoktur; öğrenmek vardır. Öğrenmek tıpkı düşünmek’ gibi içsel bir süreçtir.

• Kişi kendisi öğrenir; başkaları ise onun öğrenmesini sadece kolaylaştırır”.

Öğrenci Merkezli Yeni Öğrenme Yaklaşımları



Öğrenmenin etkinliğini arttırabilmek için eğitim, öğretim, program, yöntem gibi “yan kavramlarla” değil konunun özüyle,  yani “öğrenmenin” kendisiyle başlamak, diğer unsurları bu olgudan yola çıkarak belirlemek gerekir.



1-) Aktif Öğrenme



o Eğiticilerin çoğu, eğitimin zaten aktif olduğuna, öğrencinin bir konferansı dinlerken de aktif olarak katıldığına inanırlar. o Öğrencinin, öğrenme işinin merkezinde olduğu yöntemdir. o öğrencinin, yapılan şeylere katılımını ve yaptığı şeyler hakkında düşünmesini sağlayan eğitim etkinliğidir.



2-) Kendi Kendine Öğrenme



Öğrenci, Öğrenme Sorumluluğunu Alır

Öğrencinin, Öğrenme Sürecindeki Kontrolü Daha Fazladır

Kendi Kendine Öğrenme, Yaşam Boyu Öğrenmenin Temelidir



3-) İşbirlikçi Öğrenme



• Öğrencilerin, küçük gruplar halinde çalışarak ve birbirinin öğrenmesine yardım ederek öğrenmeyi gerçekleştirme sürecidir



4-) Probleme Dayalı Öğrenme

Bir problemi anlama ve çözmeye yönelik çalışma sonucunda oluşan öğrenmedir.

Aktif öğrenme stratejilerinin, kendi kendine öğrenmenin kullanıldığı, öğrencilerin gruplarda işbirliği içinde çalıştığı, öğrenci merkezli öğretim yöntemlerini içeren bir eğitim yaklaşımıdır.



Probleme Dayalı Öğrenme

Aktif öğrenme stratejilerinin,

Kendi kendine öğrenmenin kullanıldığı,

Öğrencilerin gruplarda işbirliği içinde çalıştığı,

Öğrenci merkezli öğretim yöntemlerini içeren bir eğitim yaklaşımıdır

Bilgi, Farkındalık Aktarımıdır.



Bir bilgi çoğunlukla orada öylece duruyordur. Eğitici, o bilgiyi eğitilende farkındalık uyandırarak transfer eder. Örneğin, telefonun hafıza kartıyla alakalı bir soruyu telefon uzmanına sorduğunuzda verdiği bilgi var olan ve zaten bilinen bir bilgidir. Sadece sorunuzun cevabını alırsanız bilme sorunuzla alakalı bir farkındalık yaşarsanız bu kullanılabilir bilgi yani öğrenmedir.



Yetişkin Eğitimi



Çeşitli eğitim kademelerindeki tam gün öğrenimden ayrılmış, yada hiç öğrenim görmemiş ve gönüllü olarak kendini yetiştirmeyi arzu eden bireylerin değişik eğitim ihtiyaçlarını karşılamak üzere geliştirilmiş eğitimdir.



Yetişkin Eğitiminde Hedef

Kişilerde bireysel mutluluk sağlamak,

Yaşam standartlarını yükseltmek

Onları yararlı vatandaşlar/Çalışanlar durumuna getirmektir.



Yetişkin Eğitiminde Önemli Detaylar



Yetişkinler, bilgiye ihtiyaçları olduğunu düşündüklerinde en iyi öğrenirler.  Eğer yetişkin, bir bilgiyi neden öğrenmesi gerektiğini anlamamış veya bu bilginin nerede işine yarayacağını bilmiyorsa ona yeni bir şeyler öğretmek oldukça zordur.

Öğrencinin kendini algılama şekli de öğrenme kabiliyeti için önemlidir. Yeni becerileri yapamama korkusu gibi öğrenme engellerinin aşılması zorunludur.

Yeni bilgi ve becerileri yetişkinin geçmişteki deneyimleri ile ilişkilendirmek de çok etkilidir. Kendilerinde sağlam bir zemin bulmaları ve yeni öğrenecekleri bilgi ve becerileri bunun üzerine inşa edebileceklerini anlamaları yetişkinlere güven kazandırır.

Öğrencinin öğrenmeye hazır olması yetişkin eğitimi teorisinde klasik bir konudur. Yetişkinler, bilgiye o anda ihtiyaç duyduklarına karar vermeleri halinde en iyi öğrenirler ve bilgiyi de en alıcı oldukları zamandır. Bu durum yetişkin eğitimi çevrelerinde “eğitilebilir an” olarak ta bilinir.

Yetişkinlerin öğrenme konusunda yaşam merkezli bir yaklaşım içerisinde olduklarını hatırlamada yarar vardır. Yetişkinleri en çok ilgilendiren bu bilgi veya becerinin hayatlarında nasıl işe yarayacağıdır.

Androgojinin anahtar konularından sonuncusu yetişkinlerin öğrenmeye motivasyonudur.  Bazı yetişkin öğrenciler diğerlerine göre daha motivedir ve yine bazıları diğerlerine göre daha az engele ve daha fazla öz güvene sahiptir.

Yetişkin Eğitim Modelinin İlkeleri (Androgoji)



1)   Yetişkin güdülenmesi ve başarılı olması için eğitimin amaç ve hedeflerini bilmelidir.

2)   Yetişkin öğrenme sürecine katılmalıdır.

3) Öğretim yetişkinin sosyal rollerini ve yeteneklerini geliştirici olmalıdır.

4) Öğrenme için olumlu eğitim ortamı hazırlanmalıdır.

5) Çeşitli öğretim yöntem ve teknikleri kullanılmalıdır.

6) Öğrenme için yeterli zaman verilmelidir.

7) Yetişkinin deneyimleri öğrenme kaynağıdır. Geçmiş deneyimlerin öğrenmeyi etkilediği göz önünde tutulmalı ve yeni öğrenilenler, eskilerle bütünleştirilmelidir.

8) Öğrenilecek konunun ayrıntısı yapısallaştırılmalıdır. Bilgiler basitten karmaşığa gitmeli ve kavrayarak öğrenme sağlanmalıdır.

9) Öğrenilenler arasındaki bağlantının yetişkin tarafından keşfedilmesi sağlanarak ve uygulama ile; öğrenmenin kalıcılığı ve farklı alanlara aktarılabilmesi, gerçekleştirilmelidir.

10) Öğrenme sonunda geri bildirimle doğru ve yanlışlar verilerek, öğrenmede olumlu tutum geliştirilmelidir.

11) Sürekli değerlendirme ve kendi kendini değerlendirme ile öğrenme arttırılmalıdır.

12) Yetişkinin eğitim programı işlevsel ve dinamik olmalıdır. Bireyin ve toplumun değişen gereksinimlerine göre sürekli şekillendirilmelidir.

13) Yetişkin öğrenme engelleri olan, olumsuz eğitim ortamı, ilgi duymama, uyumsuzluk, kendisine yararlı olacağına inanmama, öğrenme hızını zorlama, sosyal statü ve görünüşünü uygun bulmama, korkma, bunalma, öfke, korku ve baskı; akılda tutulmalıdır.





Yetişkin Eğitimi ve Kültür

Yetişkin Eğitiminin Özellikleri



Yetişkinlerin öğrenimi, çocuklara kıyasla yavaş olmakla birlikte; öğrenme, muhakeme, süreklilik ve güvenilirlik yönünden daha üstündür.

Gerçek ihtiyaçlarına cevap verecek konuları öğrenmeyi isterler.

Kendi bilgi ve becerilerini eğitimde kullanmayı isterler.

Yetişkinler başarılı olduklarını hissetmeyi ve arkadaşça muameleyi isterler.

Zamanları değerlidir. Boş zamanları baz alınır.

Öğrenmeye hazır olduklarında öğrenirler.

İçeriğin belirlenmesinde yer almak isterler.

Kısa üniteleri tercih ederler.

Parça parça verilenleri hatırlamakta güçlük çekerler.

Geniş yaşam deneyimine sahiptirler ve bunlara eğitimde yer verilmesini isterler.

Anlamsız ve yararsız buldukları konuları öğrenmek istemezler

Yaş, özgeçmiş ve zihinsel kapasite yönünden farklı olduklarından, öğrenme şekilleri ve süreleri farklıdır.

Eğitimde rahat bir çevre ve dinamik bir atmosferden hoşlanırlar.

Başkaları önünde bir davranış göstermeleri istendiğinde, öz saygıları ve egoları zedelenir korkusuyla her an tetiktedirler.



Yetişkin Eğitiminde Farklılıklar



Yetişkin öğrencilerin aktif katılımlarını sağlamak için, yeni bilgilerle eski bilgileri kaynaştırılmalıdır.

Eğitici farklı görüş ve fikirlere yer vermeli ve bunlar arasında bağ kurmalıdır.

Eski bilgilerine ters düşen, yeni bilgileri daha yavaş kazanırlar.

Hızlı-karmaşık olan öğrenme faaliyetleri, yetişkinlerin öğrenimini yavaşlatır.

Eğiticilerin, eğitime gelen bireylerin öğrenme güçlüklerini göz önünde tutarak, eğitim vermesini beklerler.



Eğitim Yönetimi Süreci





Yöntem Oluşturma

Açıklık

Sürdürülebilirlik

Değişkenlik

Şeffaflık

Eksiksizlik

Katılımcılık



Sorumluluk Dağılımı

Organizasyon Şeması

Görev Tanımı

Nitelik

Vekalet

İzleme



İhtiyaç Analizi

İşin koşulları aynı çalışan farklı

Çalışanın koşulları aynı işin değişkenliği

Organizasyonun büyümesi

Çalışanların olası ihtiyaçları; kariyer planlaması

İç-dış problem veya potansiyel risklerin artması



Eğitim Planlama

Planlamanın Girdileri

İhtiyaç Analizi

Kaynaklar



Dokümantasyon Yönetimi

Katılım kaydı

Ölçme-değerlendirme kaydı

Eğitim belgeleri

Diğer dokümanlar ve arşiv





Geliştirme

Sistem geliştirme

-Yöntem revizyonu

-Organizasyonel değişim

Uygulama geliştirme

-İçerik geliştirme

-Doküman geliştirme

-Kayıt geliştirme



Eğitmen



Eğitimcinin Kimliğinin Öğrenme Performansına Etkisi



Ünlü

Komik

Zeki

Akademik

Yaşlı-Duayen

Genç

O konuda Eğitimli



Eğiticinin Temel Becerileri



• Sunum Becerisi

• Geliştirme Yetisi

• Tasarımlama Kabiliyeti

• Konu Hakimiyeti

• Eğitim İşinden Haz Duyması



Öğretim Stratejileri



Buluş Yoluyla: Bilgi; katılımcılara hazır olarak sunulmaz. Fakat eğitici; katılımcıların, araştırma yaparak ve düşünerek doğru bilgiye ulaşma sürecini koordine eder. Bu stratejiyle konular; tümevarım yöntemiyle ve katılımcının merakı uyandırılarak işlenir.



Sunuş Yoluyla: Bu strateji; buluş yoluyla öğretim stratejisinin aksine; doğru bilgilerin eğitimci tarafından hazırlanarak katılımcılara servis edilmesi şeklindedir. Zaman kaybı olmaması bir avantaj gibi görünse de eğitimcinin; interaktiviteyi sağlama konusunda zorlanması kaçınılmazdır.



Araştırma Yoluyla: Katılımcı merkezli olan bu strateji ile eğitimci; konuya özgü bir araştırma ve inceleme konusu hazırlayarak katılımcıların pratik yapıp öğrenmelerini sağlar. Eğitimci bu süreçte; bir yol gösterici ve rehber statüsündedir.



Öğretim Yöntemleri



• Anlatma

• Örnek olay

• Tartışma

• Gösterip yaptırma

• Bireysel Çalışma



Sınıf Yönetimi



         Etkili bir düzen oluşturmaktır

         Sınıfa/derse iyi hazırlanmaktır

         Öğrencileri güdülemektir

         Güvenli ve rahat bir öğrenme ortamı sağlamaktır

         Öğrencilerin öz-saygılarını geliştirmektir

         Derste yaratıcı ve hayalci olmaktır



• İsimleri ve küçük farklılıkları hatırlayın.

• Asla grup halinde konuşulmasına izin vermeyin.

• Öğretme becerinize güvenin.

• Bir yerde sabit kalmayın.

• Ses tonunuz inişli-çıkışlı olsun.

• Geçiş sürelerinde gerekli zamanı ayırın(konu geçişi, yerlerini alma vb.)

• Sınıfa sırtınızı dönmeyin.

• Öğrencilere fiziksel olarak yakın olun, göz kontağı, mimikler…

• Eğitimin kurallarını baştan koyun.

• Kontrolün sizde olduğunu her daim hissettirin.

• Tehtit etmeyin, kişiyi değil olumlu davranışı destekleyin.



Etkili Sunum Teknikleri





Etkili sunum yoktur. Etkili insan vardır.

Beden dili ve postür iletişimin .53’ünü oluşturur.

Akıcı, metaforlarla zengin ve amaçla bütünlük önemlidir.

Katılımcıların katkı payı boşluklarına yer verilmiş.

Asla sıkıcı olmayan!

Görsel zenginliği içeriğin önemli kısmını oluşturan.

İlk izlenime önem verilmiş.

Çalışılmış.

Zengin içeriğe sahip.



Geri Besleme ve Değerlendirme



• Sorularla değerlendirme.

 • Eğitim ve eğitmen değerlendirme formları.

• Uygulanmasını isteme.

 • Geri bildirim alma


Yorumlar