Eğitim Nedir? Eğitmen Kimdir? Öğrenme Nedir ?
•
Oluşturmacı ve öğrencinin kendisinin yürüttüğü aktif bir süreçtir, Pasif bir
bilgi tüketme durumu değil
•
Aktif bir anlam oluşturma sürecidir, pasif bir alma süreci değil
Eğitimcinin Paradigması
Bilgi
vermekten çok öğrenmeyi sağlamaya odaklanma
Bilgi
içeriden dışarı çıkar öğrenme ise dışarıdan içeriye doğru bir süreçtir.
Eğiticinin
neyi ve nasıl öğrettiğini değil öğrencinin nasıl ve neyi öğrendiğini anlama.
Öğrenme
paradigması, tüm düzenlemelerde öğrenmeye öncelik verir.
Eğiticinin
işini iyi yapması öğrencinin öğrendiği anlamına gelmez.
Öğretim
•
“Eğitim, öğretim” eğiticinin, “öğrenim” ise öğrencinin verimliliğini gösterir.
İyi
bir eğitimci, bilginin öğrenciye transferi yerine, bilgiyi öğrencinin
keşfedeceği ve oluşturacağı bir eğitim ortamı oluşturur.
•
“Öğretmek diye bir şey yoktur; öğrenmek vardır. Öğrenmek tıpkı düşünmek’ gibi
içsel bir süreçtir.
•
Kişi kendisi öğrenir; başkaları ise onun öğrenmesini sadece kolaylaştırır”.
Öğrenci Merkezli Yeni Öğrenme Yaklaşımları
Öğrenmenin
etkinliğini arttırabilmek için eğitim, öğretim, program, yöntem gibi “yan
kavramlarla” değil konunun özüyle, yani
“öğrenmenin” kendisiyle başlamak, diğer unsurları bu olgudan yola çıkarak
belirlemek gerekir.
1-) Aktif Öğrenme
o
Eğiticilerin çoğu, eğitimin zaten aktif olduğuna, öğrencinin bir konferansı
dinlerken de aktif olarak katıldığına inanırlar. o Öğrencinin, öğrenme işinin
merkezinde olduğu yöntemdir. o öğrencinin, yapılan şeylere katılımını ve yaptığı
şeyler hakkında düşünmesini sağlayan eğitim etkinliğidir.
2-) Kendi Kendine Öğrenme
Öğrenci,
Öğrenme Sorumluluğunu Alır
Öğrencinin,
Öğrenme Sürecindeki Kontrolü Daha Fazladır
Kendi
Kendine Öğrenme, Yaşam Boyu Öğrenmenin Temelidir
3-) İşbirlikçi Öğrenme
•
Öğrencilerin, küçük gruplar halinde çalışarak ve birbirinin öğrenmesine yardım
ederek öğrenmeyi gerçekleştirme sürecidir
4-) Probleme Dayalı Öğrenme
Bir
problemi anlama ve çözmeye yönelik çalışma sonucunda oluşan öğrenmedir.
Aktif
öğrenme stratejilerinin, kendi kendine öğrenmenin kullanıldığı, öğrencilerin
gruplarda işbirliği içinde çalıştığı, öğrenci merkezli öğretim yöntemlerini
içeren bir eğitim yaklaşımıdır.
Probleme Dayalı Öğrenme
Aktif
öğrenme stratejilerinin,
Kendi
kendine öğrenmenin kullanıldığı,
Öğrencilerin
gruplarda işbirliği içinde çalıştığı,
Öğrenci
merkezli öğretim yöntemlerini içeren bir eğitim yaklaşımıdır
Bilgi,
Farkındalık Aktarımıdır.
Bir
bilgi çoğunlukla orada öylece duruyordur. Eğitici, o bilgiyi eğitilende
farkındalık uyandırarak transfer eder. Örneğin, telefonun hafıza kartıyla
alakalı bir soruyu telefon uzmanına sorduğunuzda verdiği bilgi var olan ve
zaten bilinen bir bilgidir. Sadece sorunuzun cevabını alırsanız bilme sorunuzla
alakalı bir farkındalık yaşarsanız bu kullanılabilir bilgi yani öğrenmedir.
Yetişkin Eğitimi
Çeşitli
eğitim kademelerindeki tam gün öğrenimden ayrılmış, yada hiç öğrenim görmemiş
ve gönüllü olarak kendini yetiştirmeyi arzu eden bireylerin değişik eğitim
ihtiyaçlarını karşılamak üzere geliştirilmiş eğitimdir.
Yetişkin Eğitiminde Hedef
Kişilerde
bireysel mutluluk sağlamak,
Yaşam
standartlarını yükseltmek
Onları
yararlı vatandaşlar/Çalışanlar durumuna getirmektir.
Yetişkin Eğitiminde Önemli Detaylar
Yetişkinler,
bilgiye ihtiyaçları olduğunu düşündüklerinde en iyi öğrenirler. Eğer yetişkin, bir bilgiyi neden öğrenmesi
gerektiğini anlamamış veya bu bilginin nerede işine yarayacağını bilmiyorsa ona
yeni bir şeyler öğretmek oldukça zordur.
Öğrencinin
kendini algılama şekli de öğrenme kabiliyeti için önemlidir. Yeni becerileri
yapamama korkusu gibi öğrenme engellerinin aşılması zorunludur.
Yeni
bilgi ve becerileri yetişkinin geçmişteki deneyimleri ile ilişkilendirmek de
çok etkilidir. Kendilerinde sağlam bir zemin bulmaları ve yeni öğrenecekleri
bilgi ve becerileri bunun üzerine inşa edebileceklerini anlamaları yetişkinlere
güven kazandırır.
Öğrencinin
öğrenmeye hazır olması yetişkin eğitimi teorisinde klasik bir konudur. Yetişkinler,
bilgiye o anda ihtiyaç duyduklarına karar vermeleri halinde en iyi öğrenirler
ve bilgiyi de en alıcı oldukları zamandır. Bu durum yetişkin eğitimi
çevrelerinde “eğitilebilir an” olarak ta bilinir.
Yetişkinlerin
öğrenme konusunda yaşam merkezli bir yaklaşım içerisinde olduklarını
hatırlamada yarar vardır. Yetişkinleri en çok ilgilendiren bu bilgi veya
becerinin hayatlarında nasıl işe yarayacağıdır.
Androgojinin
anahtar konularından sonuncusu yetişkinlerin öğrenmeye motivasyonudur. Bazı yetişkin öğrenciler diğerlerine göre
daha motivedir ve yine bazıları diğerlerine göre daha az engele ve daha fazla
öz güvene sahiptir.
Yetişkin Eğitim Modelinin İlkeleri (Androgoji)
1) Yetişkin
güdülenmesi ve başarılı olması için eğitimin amaç ve hedeflerini bilmelidir.
2) Yetişkin
öğrenme sürecine katılmalıdır.
3)
Öğretim yetişkinin sosyal rollerini ve yeteneklerini geliştirici olmalıdır.
4)
Öğrenme için olumlu eğitim ortamı hazırlanmalıdır.
5)
Çeşitli öğretim yöntem ve teknikleri kullanılmalıdır.
6)
Öğrenme için yeterli zaman verilmelidir.
7)
Yetişkinin deneyimleri öğrenme kaynağıdır. Geçmiş deneyimlerin öğrenmeyi
etkilediği göz önünde tutulmalı ve yeni öğrenilenler, eskilerle
bütünleştirilmelidir.
8)
Öğrenilecek konunun ayrıntısı yapısallaştırılmalıdır. Bilgiler basitten
karmaşığa gitmeli ve kavrayarak öğrenme sağlanmalıdır.
9)
Öğrenilenler arasındaki bağlantının yetişkin tarafından keşfedilmesi sağlanarak
ve uygulama ile; öğrenmenin kalıcılığı ve farklı alanlara aktarılabilmesi,
gerçekleştirilmelidir.
10)
Öğrenme sonunda geri bildirimle doğru ve yanlışlar verilerek, öğrenmede olumlu
tutum geliştirilmelidir.
11)
Sürekli değerlendirme ve kendi kendini değerlendirme ile öğrenme
arttırılmalıdır.
12)
Yetişkinin eğitim programı işlevsel ve dinamik olmalıdır. Bireyin ve toplumun
değişen gereksinimlerine göre sürekli şekillendirilmelidir.
13)
Yetişkin öğrenme engelleri olan, olumsuz eğitim ortamı, ilgi duymama,
uyumsuzluk, kendisine yararlı olacağına inanmama, öğrenme hızını zorlama,
sosyal statü ve görünüşünü uygun bulmama, korkma, bunalma, öfke, korku ve
baskı; akılda tutulmalıdır.
Yetişkin Eğitimi ve Kültür
Yetişkin Eğitiminin Özellikleri
Yetişkinlerin
öğrenimi, çocuklara kıyasla yavaş olmakla birlikte; öğrenme, muhakeme,
süreklilik ve güvenilirlik yönünden daha üstündür.
Gerçek
ihtiyaçlarına cevap verecek konuları öğrenmeyi isterler.
Kendi
bilgi ve becerilerini eğitimde kullanmayı isterler.
Yetişkinler
başarılı olduklarını hissetmeyi ve arkadaşça muameleyi isterler.
Zamanları
değerlidir. Boş zamanları baz alınır.
Öğrenmeye
hazır olduklarında öğrenirler.
İçeriğin
belirlenmesinde yer almak isterler.
Kısa
üniteleri tercih ederler.
Parça
parça verilenleri hatırlamakta güçlük çekerler.
Geniş
yaşam deneyimine sahiptirler ve bunlara eğitimde yer verilmesini isterler.
Anlamsız
ve yararsız buldukları konuları öğrenmek istemezler
Yaş,
özgeçmiş ve zihinsel kapasite yönünden farklı olduklarından, öğrenme şekilleri
ve süreleri farklıdır.
Eğitimde
rahat bir çevre ve dinamik bir atmosferden hoşlanırlar.
Başkaları
önünde bir davranış göstermeleri istendiğinde, öz saygıları ve egoları
zedelenir korkusuyla her an tetiktedirler.
Yetişkin Eğitiminde Farklılıklar
Yetişkin
öğrencilerin aktif katılımlarını sağlamak için, yeni bilgilerle eski bilgileri
kaynaştırılmalıdır.
Eğitici
farklı görüş ve fikirlere yer vermeli ve bunlar arasında bağ kurmalıdır.
Eski
bilgilerine ters düşen, yeni bilgileri daha yavaş kazanırlar.
Hızlı-karmaşık
olan öğrenme faaliyetleri, yetişkinlerin öğrenimini yavaşlatır.
Eğiticilerin,
eğitime gelen bireylerin öğrenme güçlüklerini göz önünde tutarak, eğitim
vermesini beklerler.
Eğitim Yönetimi Süreci
Yöntem Oluşturma
Açıklık
Sürdürülebilirlik
Değişkenlik
Şeffaflık
Eksiksizlik
Katılımcılık
Sorumluluk Dağılımı
Organizasyon
Şeması
Görev
Tanımı
Nitelik
Vekalet
İzleme
İhtiyaç Analizi
İşin
koşulları aynı çalışan farklı
Çalışanın
koşulları aynı işin değişkenliği
Organizasyonun
büyümesi
Çalışanların
olası ihtiyaçları; kariyer planlaması
İç-dış
problem veya potansiyel risklerin artması
Eğitim Planlama
Planlamanın
Girdileri
İhtiyaç
Analizi
Kaynaklar
Dokümantasyon Yönetimi
Katılım
kaydı
Ölçme-değerlendirme
kaydı
Eğitim
belgeleri
Diğer
dokümanlar ve arşiv
Geliştirme
Sistem
geliştirme
-Yöntem
revizyonu
-Organizasyonel
değişim
Uygulama
geliştirme
-İçerik
geliştirme
-Doküman
geliştirme
-Kayıt
geliştirme
Eğitmen
Eğitimcinin Kimliğinin Öğrenme Performansına Etkisi
Ünlü
Komik
Zeki
Akademik
Yaşlı-Duayen
Genç
O
konuda Eğitimli
Eğiticinin Temel Becerileri
•
Sunum Becerisi
•
Geliştirme Yetisi
•
Tasarımlama Kabiliyeti
•
Konu Hakimiyeti
•
Eğitim İşinden Haz Duyması
Öğretim Stratejileri
Buluş Yoluyla: Bilgi; katılımcılara hazır olarak
sunulmaz. Fakat eğitici; katılımcıların, araştırma yaparak ve düşünerek doğru
bilgiye ulaşma sürecini koordine eder. Bu stratejiyle konular; tümevarım
yöntemiyle ve katılımcının merakı uyandırılarak işlenir.
Sunuş Yoluyla: Bu strateji; buluş yoluyla öğretim
stratejisinin aksine; doğru bilgilerin eğitimci tarafından hazırlanarak
katılımcılara servis edilmesi şeklindedir. Zaman kaybı olmaması bir avantaj
gibi görünse de eğitimcinin; interaktiviteyi sağlama konusunda zorlanması
kaçınılmazdır.
Araştırma Yoluyla: Katılımcı merkezli olan bu strateji
ile eğitimci; konuya özgü bir araştırma ve inceleme konusu hazırlayarak
katılımcıların pratik yapıp öğrenmelerini sağlar. Eğitimci bu süreçte; bir yol
gösterici ve rehber statüsündedir.
Öğretim Yöntemleri
•
Anlatma
•
Örnek olay
•
Tartışma
•
Gösterip yaptırma
•
Bireysel Çalışma
Sınıf Yönetimi
•
Etkili bir düzen oluşturmaktır
•
Sınıfa/derse iyi hazırlanmaktır
•
Öğrencileri güdülemektir
•
Güvenli ve rahat bir öğrenme ortamı
sağlamaktır
•
Öğrencilerin öz-saygılarını geliştirmektir
•
Derste yaratıcı ve hayalci olmaktır
•
İsimleri ve küçük farklılıkları hatırlayın.
•
Asla grup halinde konuşulmasına izin vermeyin.
•
Öğretme becerinize güvenin.
•
Bir yerde sabit kalmayın.
•
Ses tonunuz inişli-çıkışlı olsun.
•
Geçiş sürelerinde gerekli zamanı ayırın(konu geçişi, yerlerini alma vb.)
•
Sınıfa sırtınızı dönmeyin.
•
Öğrencilere fiziksel olarak yakın olun, göz kontağı, mimikler…
•
Eğitimin kurallarını baştan koyun.
•
Kontrolün sizde olduğunu her daim hissettirin.
•
Tehtit etmeyin, kişiyi değil olumlu davranışı destekleyin.
Etkili Sunum Teknikleri
Etkili
sunum yoktur. Etkili insan vardır.
Beden
dili ve postür iletişimin .53’ünü oluşturur.
Akıcı,
metaforlarla zengin ve amaçla bütünlük önemlidir.
Katılımcıların
katkı payı boşluklarına yer verilmiş.
Asla
sıkıcı olmayan!
Görsel
zenginliği içeriğin önemli kısmını oluşturan.
İlk
izlenime önem verilmiş.
Çalışılmış.
Zengin
içeriğe sahip.
Geri Besleme ve Değerlendirme
•
Sorularla değerlendirme.
• Eğitim ve eğitmen değerlendirme formları.
•
Uygulanmasını isteme.
• Geri bildirim alma
Yorumlar
Yorum Gönder